教育大学!

Alvaro Siza作Setubal College of Education(Campus do Instituto Politecnico de Setubal内のEscola Superior de Educacao棟)。表と裏がはっきりしている建築で、キャンパスのメインエントランス(だとおもう)ところから入っていくとスロープがあり、その上にカフェが面したコの字型に建物に囲われた広場がある。その横にちょっと行くと、プールみたく掘られてそこに芝生がぎっしり生えてるスタジオ棟みたいのがあって、何やらオブジェみたいなのが制作されている模様。教育大学なのに、こういうこともやってるのか、、、スゴイ。で、学生達はそっちにたまってて、広場の方は誰もいない。そういう広場。建物への入り口はもの凄く小さい。広場の隅っこの方にチョンってある。今となってはこの関係が不思議に思えちゃう。

中にはいるとエントランスホール。とくに普通。どんより薄暗いイメージ。カフェ部分は少しレベル下がってて、落ち着ける。ホールと直に繋がってるけど、これだけでかなり良い感じなエリアになってる。さっきの広場とも良い感じ。ホールからの広場は、ホント外の世界っていう感じがして面白い。さっきまであそこに居たのに、、、。たまる庭でも見る庭でもない。学校のカフェっていう機能に対しては良いのかも知れない。で、廊下とかもかなりどんよりで暗い感じ。思ったより気持ちよくない。シザ的に「外に出れ!」っていう暗示なのかしら。
体育館はちょっとかっこよかった。窓はなく、トップライトのみ。2階の部分にちょっとした講義スペースがあって、良い感じ。

例の中庭に出てみる。さすがにキレイ。丁度意図通りの時間に来たのかも、、、この影。この影を作る建物の部分が、ただこの木のためだけにあるような感じでちょっと、、、。
2階のテラスに出てみる。おぉ〜。気持ちいい。この庭は押しつけがましくなくて、自然に感じた。見る庭を造ったら、それを見せるのに見合った場所が必要で重要なのよねぇ。それによって、押しつけがましく感じちゃったりするんだと思う。あと、庭との繋がり方とか、境界の具合とか。
ここにはテラスとなる部分が4本あるんだけど、そのうち1本しか使われている感じがない。そこに人が集中しちゃってる。内部の機能が変化してこういう風になっちゃったのかも知れないけど、ちょっとバランスが悪くて、そういった意味では不自然に感じた。やっぱ、ほぼ対称なだけに、4本あっても、どれも同じ。そしたら、人の出る密度はただその中の機能に依存しちゃうんだなぁやっぱ。だから、この場合、いくつか異なった雰囲気の場があって、色々選択出来た方がバランス良くなるし、楽しそうなんだけどなぁ。

また、この中庭の一部分と建物のの一部が、キャンパス内の他の棟からまた他の棟へのPathになっている。この部分が庭のシンメトリーでは内部分。実は自分ははじめこのPathから建物にアクセスしたので、この演出が衝撃的にエロかった。歩いていくといきなり例の庭が開けて1本の木、、、。

そんで、建物のピロティー部分を抜けると、一旦壁が切れ、ピンクの壁で囲われたPathになる。さりげない部分だけど、この「切れ目」のところが面白かった。この部分はいくつかの道が交差する部分で、どこから見てもわかりやすくて、かっこいい。さらにそのピンクの壁Path内も短いちょっとした部分なんだけど、すんごい良い感じ。空に光に影。自然に純粋。通ってる感じも良かったし、その部分が大地にはまってる感じも良かった。

やっぱSizaさんは凄く、外でもなく中でもない空間を創るのがウマイと思った。もの凄く考えられてるけど、嘘くさくない自然を純粋に受け入れている感じが気持ちよかった。また、内部、外部と中間的な空間の関係も今までに味わったことない感じだった。風土のせいか、外部と中間的空間に重点が置かれている、というか中心となっている感じ。ここでは内部が境界のようなポジション。まぁ、見学者的な感想だけど、、、。極端に言えば、そういう印象すら与えられた。でも、学習施設として、「学習する空間」以外の部分に注目してるのはスバラシイ。良いバランスだと思う。
あと、至る所にデカイ昆虫オブジェがあったのが謎。まさかあのスタジオでこいつらが精製されていたのか、、、?
あっ、教室に入っているの忘れた、、、バカだ。

TRACKBACK(1)

Trackback URL: http://yake.orz.ne.jp/mt/mt-tb.cgi/339

Buy xanax. Xanax online. Xanax withdrawl.

COMMENT(17)

  • いーなぁ。
    シザ。
    みたいなぁ。
    体験したいなぁ。
    そういえば、このお方の魅力を感じたのは、
    その外部空間というか、ソトとウチの関係っぽいとこかも。
    この、中庭の、木の写真。ちょうど写真写してるあたりにも木もう一本あった?
    その木陰から写真を撮ったのでしょうか?同じような位置にある対照的な木のしたから、もう一方の自分のいる場所と同じような、木を眺めるのってなんか不思議な感じだね。

  • 確かに。多くの写真に写ってるのは外観が多いしね。
    でも、そのとーりで、内部だけで見ると意外と普通なのよ。
    実際使っているポルトガルの人達がどう感じてるかは分からないけどね。
    もしかしたら、凄く良く感じてるかも、、、。
    風土の持つポテンシャルをもの凄く生かしてる外部・中間的空間は圧巻!!

    ちなみに、中庭の木は1本だよ〜。

    「同じような位置にある対照的な木のしたから、もう一方の自分のいる場所と同じような、木を眺めるのってなんか不思議な感じだね。」

    って、あの写真から、そんな妄想で不思議感を味わえるとは、、、
    あんたスゴイわ。

  • じゃあ、木がなくなってるのかな。アルバロシザの本見た時は、そこにもう一本木があったのよ。

  • まじぃ〜。
    引っこ抜いたのかなぁ。。。なんか問題でも?!

  • I simply want to say I'm all new to weblog and actually savored your blog. Most likely I’m likely to bookmark your blog . You absolutely have good posts. Many thanks for sharing your web page.

  • This site is known as a walk-through for all of the information you wanted about this and didn’t know who to ask. Glimpse right here, and also you’ll definitely discover it.

  • Hey I am so glad I found your weblog, I really found you by mistake, while I was searching on Yahoo for something else, Regardless I am here now and would just like to say kudos for a marvelous post and a all round exciting blog (I also love the theme/design), I don’t have time to browse it all at the minute but I have bookmarked it and also included your RSS feeds, so when I have time I will be back to read more, Please do keep up the fantastic work.

  • I am no longer sure the place you're getting your information, however great topic. I must spend a while learning more or working out more. Thanks for wonderful info I was looking for this info for my mission.

  • It's a pity you don't have a donate button! I'd without a doubt donate to this fantastic blog! I guess for now i'll settle for book-marking and adding your RSS feed to my Google account. I look forward to new updates and will talk about this blog with my Facebook group. Talk soon!

  • I’m not sure where you're getting your info, but great topic. I needs to spend some time learning much more or understanding more. Thanks for magnificent information I was looking for this information for my mission.

  • How you can reduce the range of feed headlines in Blogger?

  • Franczyza (the franchise)-ZigZac networks is a proven system that is based on a close and continuous cooperation between the legally and financially separate and independent enterprises: franchiser, which is a network of ZigZac and its individual franchisees. Franchise assumes also the flow of know-how of the franchisor to the franchisee throughout the duration of the franchise agreement. The essence is the granting of rights (and the adoption of obligations) through the conclusion of franchise agreements. Franchise agreement (franchise agreement) network ZigZac is a contract between the franchiser-ZigZac, and franczyzobiorcą; is included to unnamed. The parties are: franczyzny-Franczyzodawca (ZigZac network) is the Party granting rights (and imposing obligations) franchise. Entitles the recipient to use a franchise package.

  • This web site is mostly a walk-by way of for all the info you needed about this and didn’t know who to ask. Glimpse here, and you’ll positively discover it.

  • I have read some just right stuff here. Definitely worth bookmarking for revisiting. I wonder how so much effort you set to make one of these fantastic informative website.

  • As I web-site possessor I believe the content material here is rattling wonderful , appreciate it for your hard work. You should keep it up forever! Good Luck.

  • Appreciating the persistence you put into your blog and in depth information you offer. It's awesome to come across a blog every once in a while that isn't the same unwanted rehashed information. Excellent read! I've saved your site and I'm including your RSS feeds to my Google account.

POST YOUR COMMENT

CATEGORIES

RECENT ENTRIES

RECENT COMMENTS